Kuusamo - Posio

8 augustus 2019 - Posio, Finland

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken richting Russische grens en berenland. Vanuit Finland kan je dus via een vrij kleine weg de Russische grens over (als je een visum hebt tenminste), maar vreemd genoeg staat dat nagenoeg niet aangegeven op de bewegwijzering. Wij dus vanmorgen, nieuwsgierig als we zijn, op weg naar de grens. Groot was onze teleurstelling echter, dat er zelfs geen bord 'Rusland' bij de overgang staat... Wij dus maar onverrichterzake terug richting Finland, maar we hebben toch de grens gezien.

Nog groter was de teleurstelling dat we, ondanks het feit dat we toch heel wat kilometers gegeten hebben vandaag, geen enkele eland en geen enkele beer gezien hebben. Met de rendieren plaveien ze hier wél de autosnelweg, met als gevolg dat we bijna net als de Finnen blijkbaar, een beetje genoeg hebben van het feit dat ze voortdurend voor onze bus lopen.

Nog vreemder is het feit dat rendieren blijkbaar een grote voorliefde hebben voor het lopen op of naast de (snel)weg, want we zijn vanmiddag speciaal een wandeling op de Berenroute gaan doen, omdat er daar ook veel rendieren en elanden zouden zijn. Wat we gezien hebben op die wandelingen? Juist, geen elanden, geen beren, geen rendieren. Enkel twee padden... De wandeling op zich was wél heel mooi, wij deden een vrij ongerept stuk met een heel mooie waterval en fantastische rotspartijen. Na het avondeten op de parking van het natuurreservaat moesten we deze keer niet op zoek naar een slaapplaats, want we boekten een hotel (lees: douche en wasserette) deze avond. 3x raden wat we zagen toen we de parking van het natuurreservaat afreden? Juist ja, een rendier... die staan dus echt liever naast de autosnelweg dan in het bos.

Leuke anekdote: toen we aan ons hotel aankwamen werden we heel liefdevol begroet door Barks, de huiskat. Een mooie grijze poes die me deed denken aan Ronnie, die exact vandaag 3 jaar geleden overleed. Het was net alsof hij er vandaag toch voor een stukje bij was.

Ondertussen hebben we ook beslist dat we niet gaan deelnemen aan de berensafari. Blijkt dat de beren 3x per week uit het bos gelokt worden met zalm, om dan gefotografeerd te worden door een bende toeristen. Dat zou dan €240 slecht gespendeerd zijn denk ik dan, dan kan ik even goed naar de Zoo gaan. We gaan morgen wel nog wandelen, hopelijk komen we op die manier nog wel wat dieren tegen... Na onze wandeling morgen trekken we naar de stad van de kerstman, Rovaniemi.

1. Tinneke:
    8 augustus 2019
    Al bij al heb je dan toch een mooie dag gehad den ik dan. Mooie foto's ook. Hopelijk kom je dan toch nog elanden tegen ergens onderweg. Goe slapen en tot morgen xxx
  2. Bren en Tim:
    8 augustus 2019
    Jaja, zeker wel. Elanden komen we sowieso nog wel tegen in Zweden ook, maar we hadden ze graag in Finland een keer gezien. We vinden Finland toch ook wel nog mooier dan Zweden ook. Tot morgen! x
  3. Sanne Verhagen:
    8 augustus 2019
    Bij de kerstman ben ik ook geweest! Wel wat commercieel, maar toch veel plezier 😉
  4. Bren en Tim:
    8 augustus 2019
    Vermoed dat we er gewoon zullen passeren, wegens ik denk niets voor ons... heb net wat liggen surfen 🤔
  5. Nelisconny:
    8 augustus 2019
    Ni opgeven ... they will cross your path
    Lucky charm moet nog in de sfeer komen 😆
    Toch zo te zien mooie wandeling dus da is toch ook genieten en een leuke ontvangst door een finse poes 😾
    Laat het ni aan jullie hartje komen .. nog best wa dagen te gaan dus wie weet wa komt ge nog allemaal tegen
    Slaapt ze en tot gauw 💓💓💓
  6. Bren en Tim:
    8 augustus 2019
    We willen de beestjes enkel zien in hun natuurlijke omgeving, dus als we ze zien is het goed, zien we ze niet is het ook zo.
    Barsk de poes was superlief, ik hoop hem morgen nog efkes te kunnen strikken voor een mooie foto.
    Wij kruipen erin, zijn moe. Tot snel! X
  7. Andy en Sofie:
    9 augustus 2019
    Hahahaaa Senne da's echt een goei! 😜😜😜😜😜😜😜
    Prachtige foto van de waterval! 😎 Ja jullie hebben daar al serieus wat kilometerkes op jullie teller staan! 👍 Aan de foto's te zien wel de moeite waard! 😍 Idd jammer van de beren...zo onnatuurlijk...
    Vele groetjes daar!
    Xxx
  8. Bren en Tim:
    10 augustus 2019
    Senne?
    Yep. Tot hiertoe een goei 2150km gereden en de boot was 1140km. Een heel eind van huis dus.
    Tja, de beren... als het zo moet zijn zullen we ze zien en anders niet. Gisteren nog gaan wandelen en heel veel sporen van eland gevonden. Die gaan we dus nog wel tegenkomen.
  9. Andy en Sofie:
    10 augustus 2019